autó robbantott rajza

Az autó részei

4, azaz négy helyen tudjuk befolyásolni ha autóba ülünk, hogy mit és hogyan teszünk autóvezetés közben.  Ezek mindegyike egy-egy rendszert irányít és bármelyiket is máshogy használjuk, mint az átlag vagy versenyzők vagyunk vagy egy autós társadalmat idegesítő és egyben veszélyt jelentő személy. A versenyzők esetében egyértelmű, hogy a leggyorsabb és leghatékonyabb módja kell, hogy legyen, annak hogyan használja ezt 4 „dolgot”. Ha csak abból indulunk ki egy F1 autó 2 csapattagja között olykor egy körön milyen különbségek alakulnak ki, akkor tisztán láthatjuk ennek a sportnak a harcias művészetét. Ez még hatványozottabban igaz a rally versenyzőkre azzal a kis fűszerrel, hogy ott már egy kavics vagy egy víz felverődés is teljesen megváltoztatja az időket, nagymértékben megmutatva azt, ezzel a 4 dologgal hogyan bánik a pilóta.

Napjaink autói, a hétköznapi autók természetesen a biztonság fele mennek el, és ezt várjuk el a közlekedésben részt vevőktől is. Nincs rá lehetőségünk, hogy kéz a kézben oktassunk vagy kioktassunk (ki hogy veszi) akár Téged is kedves olvasó, de ezeknek a rendszereknek a technikai hátterét illetve mire figyeljünk, mikor legyünk gyanakvóak egy furcsa hangra vagy jelenségre, megpróbáljuk végig követni, végig vezetni.

Nos, most vezessük végig, a 4 dologból melyikkel mit csinálunk, csak hogy lássuk milyen összetett szerkezet is az autó.


Gázpedál

 A gázpedállal szabályozzuk a sebességet, amivel valószínűleg nem mondtam újat, viszont az hogy ezt hogyan kezeljük, kihatással van a motor és váltó összes elemére, így a vezérlés szettre, a kuplungra és még sorolhatnám. Ebben a témakörben minden egyes motorikus elemre kitérünk és betekintést nyújtunk, hogy átlátható legyen a teljes működési mechanizmus. A gázpedál megfelelő működtetésén áll vagy bukik, hogy mennyit fogyaszt az autó, kapunk-e csúnya csekket, vagy, hogy milyen hamar mennek tönkre az egyes elemek.

Motorikus alkatrészek

Kormány

Megpróbálok megint újat mondani, a kormánnyal kormányozunk. Tudom ez sem új keletű, viszont az hogy hogyan kormányozunk az már koránt sem mindegy. Nyilván most sokakban felmerül a kérdés, hogyan lehet máshogy kormányozni?, meg hogy biztos megint a 10 óra 10 perc. Nem ez ettől kicsit összetettebb. Nyilván itt számba kell venni a többi kezelő elem megfelelő használatát. Mondjuk, ha valaki drifttelget Magyarország minőségi útjain, hamar el lehet kezdeni felújítani a dolgokat, bár nem muszáj ennyire messzire mennünk, elég csak arra gondolni hányszor halljuk, hogy ezen meg ezen az útszakaszon akkora a kátyú, hogy egy kisebb malac is bele tudna vackolni. Ebben a témában tehát minden olyan elemet górcső alá veszünk, ami a felfüggesztés, vagyis a futómű és a kormánymű egysége alá tartozik.

minden ami futómű alkatréz

Fékpedál

Igen ennek a neve is magáért beszél. Nyilván itt is lehetne emlegetni a már szóban forgó driftelést, de ennél sokkal triviálisabb dolog is elég ahhoz, hogy a fékkel problémánk legyen. Nyáron mikor sokat autózunk, és főleg ingázva rövid távokat, nem igazán vesszük észre, ha minimális probléma van a fékkel, de ahogy beköszönt a tél, azonnal rájövünk, ha baj van. Az autó hátulja mondjuk, hirtelen kitör. Ilyenkor sok esetben valamilyen apró hiba van a dologban, de nagy galibát okoz. Ja és ne felejtkezzünk el a kézifékről sem. Ha véletlenül behúzva hagytuk az rövid idő alatt lerendezi a hátsó fékünket, és lehet vinni az autót a szervizbe. Itt bemutatjuk a fékrendszer teljes felépítését a fékpedáltól egészen a fékbetétig.

Minden a fékekről

Kuplung pedál

Na, talán ez azaz elem, amivel mindenkinek meggyűlt a baja kezdő vezető korában. Ha ezt nem megfelelően kezeljünk, sok bosszúságot okozhatunk magunknak és másoknak. Nyilván találkoztunk már olyannal vagy már mi is voltunk olyan helyzetben, amikor egy lámpa pont váltott és kuplungpedállal abban a pillanatban pont nem tudtunk jól bánni és persze mind ez a legnagyobb dugóban közepén. Lehet, hogy ez csak egy pillanatnyi hibánk volt, de az sem kizárt, hogy valamilyen problémánk akadt, mondjuk a kuplung nem úgy emelt ki, vagy a kötél nehezen mozog, stb. Itt megpróbálunk minden olyan jelet bemutatni a mi a hozzá tartozó elemek hibájára utalhat.


4+1. Igen az elején azt mondtuk, hogy 4 kezelő elem van, de a szemfüles olvasó már gondolkozik, hogy miért hagytuk ki a kézifék kart. Ugyan az valóban egy kezelő elem és már az előző pontban volt is róla szó, de ha arra használjuk, amire kitalálták, kvázi csak az autó rögzítésére használjuk. Nyilván ennek is vannak elemei, de ezeket mind a fék alkatrészeknél fogjuk taglalni.

Elektromos és Karosszéria alkatrészek

Na de mi a helyzet az elektromos berendezésekkel, ami az autón belül és/vagy kívül található. Na itt kapnak majd ezek az alkatrészek helyet. Igaz, egy némelyiknek itt is van kezelő felülete, lásd irányjelző, ablaktörlő, fűtéskapcsoló és még sorolhatnám.

Autó elektromos és karosszéria alkatrészek