Mielőtt bele vágnánk a generátorok világába, első körben tisztázzuk le miért is van szükség az autóban rá. 

A generátor alap feladat, hogy a motor működése közben, a jármű összes elektromos fogyasztójához /lámpa, ECU, ablaktörlő lapát, rádió, ablakemelő, stb./ áramot szolgáltasson, és mind emellett az autóban elhelyezett akkumulátort töltse. A rendszer úgy van kitalálva, hogy az autó a teljes áram szükségletet az akkumulátorról veszi, tehát ha így vesszük a generátor egyetlen feladata a töltő áramkör biztosítása. 

Generátor felújitás

 A Generátor felépítése:

A generátor egy érdekes berendezés. Ha hirtelen ránézünk olyan a kinézete mint egy villany motornak. Nem véletlenül.  A generátor ugyanis úgy működik mint egy villanymotor csak fordítva. Itt a generátor forgórészét fogjuk a motor által valamilyen módon meghajtani /ez általában szíj hajtás/ és a forgórész mozgásából adódóan fogunk áramot generálni.

Az ilyenkor keletkező áram váltó áram, és igen ingadozó, ezért a rendszerbe be kell építeni egy feszültség szabályozót és egy egyenirányítót is. 

A genrátor robbantott rajza

 

A generátor rész elemei:

Generátor ház: mely első pajzsból és hátsó pajzsból áll. Tulajdon képen ez foglalja magába az egész generátort.

Állórész: Az álló rész tekercselés fixen van rögzítve a házrészben. Ez mint a nevében is van, áll.

Forgó rész: A forgórész két csapággyal van megtámasztva és tökéletesen középen forog. Ennek a forgási sebessége határozza meg a töltés tulajdonságait, ami nagyban függ a motor fordulatszámától. Minél nagyobb a fordulat szám annál nagyobb a feszültség.

Csapágyak: Az első és a hátsó pajzsban vannak elhelyezve. 

Generátor szíjtárcsa: Ez autó típustól függően változhat. Lehet ékszíjas vagy  hosszbordás szíjas. A hosszbordás verzióból lehet merev szíjtárcsa, vagy szabadonfutóval rendelkező szíjtárcsa.

Feszültség szabályozó: Az akkumulátor töltéséhez meg van határozva hogy mekkora feszültség szükséges. Jelen esetben egy személyautó esetében ez a szám 14,4 v. Ez a berendezés biztosítja azt, hogy a feszültség megfelelő legyen. Általában ebben kapnak helyet a szénkefék.

Egyenirányító: Mivel a forgó mozgásból mi váltakozó áramot kapunk, és az autó rendszere pedig 12v és egyenáram, ezt meg kell oldani valahogy. Ebben segít ez a berendezés.

Kefetartó, ha az nem a feszültség szabályzóval van egybe építve. 

 A generátortól elvárható teljesítmény

Mint minden elektromos berendezésnek, ennek is vannak követelményei.

Teljesítmény követelmény: Akkora teljesítménye legyen, hogy folyamatosan el tudja látni a fogyasztókat, ha kicsi ha nagy teljesítményű akkor is, és mind emellett az akkumulátor töltését is biztosítsa, még akkor is ha az szinte teljesen lemerült.

Stabil feszültség: Mindegy milyen körülmények vannak, legyen szó télről vagy nyárról, mindig egyforma legyen a feszültség.

Kialakítási követelmény: Legyen egy generátor nagy, de egyben kompakt. Bírja ki a motor által keltett hőt, a környezeti port és fröccsenő vizet. Mind emellett nem lehet nehéz, és halk üzeműnek kell lennie.

Felhelyezési és javítási kritérium: Könnyen szerelhetőre kell csinálni, és a meghajtó szíj esetleges feszítését biztosítani kell.

 

A generátor hibái: 

A generátort úgy fejlesztették ki, hogy nagyon tartós legyen. Van egy nézet, miszerint úgy tervezték, hogy a generátornak a motor élettartamával kellene megegyeznie. Hát ez éppen nem így van. 

A generátorban legtöbbször a csapágyak szokták megadni magukat. Ilyenkor a csapágy egyre hangosabb, ami igen nagy hanggal jár. A mai modernebb autóknál hamarabb szokott tönkre menni a generátor szabadonfutó.

Hibás lehet a feszültség szabályozó, amit nehéz nekünk megállapítani ha hibás. Ha nagy a baj, a műszerfalon a töltést jelző lámpa kijelzi hogy nincsen töltés. De vannak esetek, amikor a töltésjelző lámpa még nem világít, de a generátor ettől függetlenül nem tölt vagy csak keveset. Ilyenkor előáll az a helyzet, hogy az akkumulátor lemerül.

Hibás lehet az egyenirányító is, ilyenkor a töltés jelző lámpa egyből hibát jelez.

Az egyik leggyakoribb hiba, ami a generátor körül található, az a meghajtószíj. Mivel ez egy kopó alkatrész, érdemes a nagy szervizek alkalmával megvizsgálni. Az esetek nagyobbik százalékában általában ez az alkatrész adja meg magát.

A másik ilyen alkatrész a feszítő csapágy. A régebbi típusú autóknál /golf I, F Astra stb./  a feszítést egyszerűen a generátorral oldották meg. Nem is volt annyi fogyasztó a rendszerben, a főtengelyről csak az volt hajtva és kész. A mai modern autókban viszont már más a leányzó fekvése. Itt a szíj már sok esetben a főtengely, generátor, szervó szivattyú, klíma utat járja be. Itt mivel a berendezések elhelyezkedése máshogy nem engedi, szoktak rakni feszítő görgőt illetve vezető/terelő görgöt vagy görgőket. Ha ezekre nem figyelünk képes olyan hibát generálni, hogy nem elegendő a görgőket cserélni, meg a szíjat, de van hogy a szíjtárcsát is cserélni kell. 

A generátor hajtási lánca

Generátor felújítása:

Alapjaiba véve a generátor felújítása a régebbi mondjuk olyan 2000- 2001 előtti, egy olyan embernek aki szeret elektromos szerkezeteket bütykölni, elvileg megoldható. Ami ehhez szükséges az alapvető szerszámokon kívül, egy kis csapágy lehúzó, egy multiméter, esetleg forrasztó, tehát javítható.

Viszont az újabb autóknál már megfontolandó. Sok esetben nem elegendő ilyen egyszerű szerszám, sőt már vannak olyan generátorok, amelyeket a kifejezetten generátor felújítással foglalkozó cégek sem tudnak javítani.

Minden esetre a generátor javítás menete ez alapján történik:

Hiba megállapítás: 

A hiba megállapítása több módon történhet. Mivel az előző fejezetben már megbeszéltük, hogy legtöbbször csapágy probléma van, ezt úgy tudjuk megállapítani, hogy halljuk, hogy morog a csapágy. Mielőtt neki esünk hogy levegyük és szétszedjük érdemes tesztelni. Leállítjuk a motort, el távolítjuk a meghajtó szíjat, és a szíjtárcsánál fogva a tengelyt megforgatjuk. Ilyenkor hallhatjuk hogy a csapágy rág, így minden más környezeti zaj ki van szűrve.

A levétel megkezdése előtt távolítsuk el az akkumulátor sarukat. Ez után a generátort az esetek többségében 2-3 csavar rögzíti, amit eltávolítunk és ki is tudjuk venni.

A szétszedésnél érdemes kellő odafigyeléssel lenni, mivel a hibás szét-össze szerelés akár az egész generátort hazavághatja.

Azt a részét hogy mit és hogyan kell mérni illetve tesztelni itt nem részletezném. 

Generátor felújítás

 

Generátor csere, felújítás

Sok esetben találkozunk azonban olyan esetekkel, hogy a tulaj meg adja nekünk a generátor számát, és összeírjuk, mi mennyibe kerül. Nyilván úgy kell számolni, hogy ha egy generátort felújítunk, akkor ahhoz a következő 5-8 évben ha lehet nem nyúlnánk hozzá.

Mondjuk azt csináljuk, hogy halljuk hogy valami nem stimmel a generátor hangjával, meg néha a műszerfalon lévő kijelzőkön is látszik hogy villog, ezért az elektromos szakihoz elvisszük. Ő javasol egy felújítást. Ami biztosan cserélve lesz benne, a csapágyak, valamint a feszültség szabályozó, mivel sok esetben ebben helyezkednek el a kefék. Csapágyból érdemesebb Koyo, Nsk vagy Skf csapágyat beletenni. Ezek általában prémium kategóriásak, általában az áruk is ilyen. Vagy tudunk olyan csapágyat, amely közepes vagy inkább úgy mondanám hogy a felső kategória alja, ilyen az Autó starter, a HC-Cargo

Az Autó starter és a HC cargó, a többi elektromossági alkatrészt szolgáltatja hozzá, természetesen létezik Bosch, valeo, és esetleg Denso alkatrész is. Érdemes elkezdeni számolni. Általában egy generátor felújítás attól függően hogy mit kell benne cserélni 15000- akár 50.000 ft is lehet + az alkatrész. Ha csak a csapágy  kb 2-3000 ft a szabályzó pedig 10.000-15000 ft, simán lehet akár 30.000 ft felett is a javítási költség és még nincsen benne minden cserélve. A felújított generátorokban, minden új, és amikor kézhez vesszük olyan mint ha vadonatúj generátort kapnánk.

Sok esetben ez jobban kifizetődő. Ebben az esetben arra kell figyelni, hogy általában betétdíj köteles, ami annyit tesz hogy a régi generátort cseredarabként le kell adni. Amennyiben ezt elmulasztjuk, nem kapjuk vissza a vásárláskor kiszámlázott betétdíjat, ami 15000-tól 50.000 ft ig terjedhet, márka és bonyolultság függvényében. 

 

Generátor Innováció

A generátorok a megújuló energia fontossága miatt és az egyre zöldebb gondolatok révén egy sor fejlődésen mentek és mennek át. Az egyik legfontosabb ilyen változás, hogy a mai modern autókban már nem csak a generátor szerepét tölti ki, hanem az indításért is ő felel. A mérnöki zsenialitásnak köszönhetően, az autó a piros lámpánál állva leállítja a motort, majd ha a gázpedálra lépünk, újra indítja a motort. Ezt hívják Start/Stop rendszernek, pontosabban stop/start rendszernek. A lényege egyszerű, itt a motor működése sorén a generátor áramot termel. Amint megállunk a lámpánál, a rendszer leállítja a motort és a generátort olyan üzembe helyezi, hogy a gázpedálra lépéskor a másodperc tört része alatt jelet adjon a generátornak, ami beindítja az autót.

Ennek az az előnye, hogy a városban az üzemanyag fogyasztása csökken, akár 9-15% is. Viszont ehhez a generátorhoz az alkatrészek beszerzése és ezáltal a generátor felújítás már nem egyszerű. Általában ezeket csak cserélni lehet, a generátor felújítás megmarad a gyárnak. Ezen generátorok esetén egy esetleges bütyköléssel olyan károkat okozhatunk, amely komoly problémákat is okozhat. 

Ha viszont mégis hozzá nyúlunk, a gyártó részéről a jog fenntartva arra, hogy akár a garanciáját is elveszítse a jármű. 

Valeo Istars