Spirál rugó

Spirál rugó

Miért is kell egyáltalán az autóba? 

Hol található meg? 

Milyen hibái lehetnek? 

Erre és még sok más kérdésre keressük a választ ebben a leírásban.

Spirál rugó megjelenése

A rugókat már évszázadok óta ismerjük. Az egyik legelterjedtebbek a gépjármű iparban a spirálrugók. A spirálrugók általában olyan anyagból készítik, amely jó rugalmasságot biztosít. Ehhez az egyik legjobban megfelelő anyag a köracél. 

Ezeket a rugókat, hatalmas gépek segítségével gyártják egy szál acélrúd segítségével, az egyes autók paramétereinek figyelembe vételével. A rugók hossza, átmérője minden autónál különböző, így a gyártás során is a gépeket ez alapján kell kalibrálni. A rugók legyártása után a felületüket edzik és kezelik majd festik korrózió védelem miatt. Ezek után az alkatrészt csomagolják, és küldik az egyes elosztó központokba.

A spirálrugók gyártásánál több szempontot is figyelembe vesznek, az egyik ilyen szempont, hogy milyen tömegű a tengely terhelés, és hogy a rugónak mennyire kell rugalmasnak lennie. Minél vastagabb egy rugó acél anyaga, annál nagyobb terhet tud viselni, illetve még az is fontos, hogy a rugó menet emelkedése ritka, vagy sűrű. Minél ritkább a menet emelkedés, annál nagyobb utat tud megtenni a rugó. 

 A spirálrugó működése

Azt viszont tudni kell hogy ön magában a rugó az autóban nem elegendő. Ugyan az autó futómű rugóját  puszta kézzel nem fogjuk összenyomni, de az autó súlya már játszi könnyedséggel. Ha csak ez lenne az autó futóművében, akkor kb. olyan lenne az érzés mintha egy hatalmas himbálózó csónakban ülnénk. Ráadásul minden egyes döccenőnél hatalmas koppanásokat hallanánk, mert az autó a vég állásokban felütközne. A rugó működéséhez egy kicsit a fizika órán tanultakat kell elő venni.

A rugó anyaga mely rugalmas acélrúd, a tekercselés során olyan tulajdonsággal lesz ellátva, amely alapján a rugó az összenyomás során erőt tárol majd ezt az erőt a másik irányba kiadja magából. A futómű és a karosszéria ennek az alkatrésznek köszönhetően egymástól viszonylag függetlenül tud mozogni. A lengéscsillapító segít a rugó önkéntelen mozgásának ellensúlyozását. 

Ezen probléma orvoslása érdekében tettek az autóba egy olyan szerkezetet, hogy lengés csillapító.

A lengéscsillapító feladata, hogy a spirálrugó mozgását lassítsa, csillapítsa. A lengéscsillapító felépítését már egy régebbi cikkünk tartalmazza. Ettől függetlenül kicsit elevenítsük fel. A lengéscsillapító egy olyan berendezés, amely úgy épül fel, hogy két térre van osztva egy hengeres test. Benne található két szelep, amelyen olajat áramoltatunk át. Ez az olaj mivel vékony furatokon áramlik át, ezért csak nehezen tud át jutni, így lassítja a spirálrugó kilengését. A rugó így valamelyest tehermentesítve van. 

Hol található a spirál rugó, hogyan néz ki ?

A spirálrugó és a lengéscsillapító a futómű legfontosabb eleme. A spirálrugó egyik vége a lengőkaron ül, míg másik vége a karosszérián kialakított helyre illeszkedik. A legtöbb esetben a lengéscsillapító a spirálrugó közepén fut végig.

 A rugó formáját tekintve lehet szabályos henger, vagy hordós kiképzésű. A rugó gyártása során a végeket ellapítják vagy köszörülik. Formáját tekintve több kivitellel is találkozhatunk. Amennyiben cserélni szeretnénk arra mindig ügyeljünk, hogy az autó adatai alapján mindig a megfelelő rugó kerüljön az autóba. 

Cserélni mindig párban szabad, mivel a rugó együtt dolgozik és kilágyulhat vagy éppen az idő folyamán deformálódik.  Cserélni akkor is érdemes, ha a felületén esetleg rozsda foltok jelennek meg. 

Hibái:

A spirálrugó mivel állandóan használatban van, az egyik legsűrűbben előforduló hibája, a kilágyulás vagy a törés. 

Kilágyulás:

Kilágyulással többet találkozhatunk, ha megfigyeljük az autókat, elvileg, ha minden rendben van a rugóval, akkor a kerék és a sárvédő közötti távolság üres állapotban nagyjából minden keréknél egyforma. Látni lehet az utcán nem egy két olyan autót, amelyiknek úgymond "lent van a segge", általában ez a rugó hibája lehet. 

A másik hiba a törés:


 Ezen nincsen nagyon mit tárgyalni, amikor a rugót hirtelen erőhatás éri, mondjuk kátyú, padka, akkor a spirálrugó egyszerűen eltörik. A törés legtöbb esetben valamelyik véget érinti, de nem ritka az sem hogy szabályosan ketté törik. Törési hiba még alakulhat abból is ha korrózió támadja meg a rugót, mivel ilyenkor az anyag elvékonyodik. Ha mi nem vesszük észre a törést, lehetséges hogy csak a szerelő fogja velük a tényt hogy a rugó eltört. 

Törött spirál rugó

Deformáció:


Ezt a hibát mi nem vesszük észre, csak szak avatott szempár. Ilyenkor a szerelő előbb szemügyre veszi a rugók állapotát. Ha lát valami furcsaságot, további méréseket végezhet el. Általában a szerelők tudják, hogy az adott autó milyen rugót használ formailag. Szükség esetén kimegy az autóval egy próba útra, ami során ő érzékeli, ha valami nem stimmel. A próba út során érzi az autó rugózását, illetve a karosszéria mozgását a kanyarokban. 

Eltérő gumikopási tulajdonságok:

Ha a rugó sérülései nem láthatóak laikus szemmel leghamarabb a hibát a gumikon tudjuk észrevenni. Mivel a rugók a futómű ezen belül a kerekeket a földhöz szorítja, már egy minimális lágyulás esetén is más lesz az egy tengelyen elhelyezett gumi kopási képe. Ennek egy oka van, mivel a hibás rugó már nem feszíti olyan mértékben az abroncsot a földhöz, ezért más fajta kopások jelennek meg.

Műszeres bemérés segítségével is megállapítható a hiba. Ilyen berendezés a lengéscsillapító rázató pad. Itt egy csillapítási arányt és számot kapunk meg, amelyből következtetni lehet a rugók és a csillapítók állapotára. Itt is kaphatunk olyan véleményt hogy bizonyos alkatrészeket cserélni kell. 

Milyen hatással van ez a közlekedésre?

A lengéscsillapító leírásánál már megtudtuk, hogy a hibás lengéscsillapítóval a fékút akár a duplájára is nőhet. A spirálrugó esetén ez ugyan úgy igaz, mivel a két alkatrész együtt alkot egységet. A lengéscsillapító és a spirálrugó együtt biztosítja hogy a kerekek minél jobban a talajhoz legyenek feszítve. A hibás alkatrészek olyan károkat okozhat, amelyeket ha nem cserélünk időben akár emberi életet is követelhet. 

szétrobbant rugó

Mivel a futómű szerves részét képezi a rugó, ezért mint a menet stabilitásnak mint a fékútnak a hosszába és még a jármű kezelhetőségében is nagy szerepet játszik. Egy 2021-es tanulmány alapján a nem megfelelő futómű alkatrészek miatt a balesetek 30% elkerülhető lehetne. Mivel a műszaki vizsga szükséges a járművek közlekedéséhez, ezért 2 évente azért az ilyen autókat kiszűrik. 

Honnan szerezzek be spirálrugót?

A weboldalunk sok márkát vonultat fel spirálrugó tekintetében. A spirálrugó törése és hibája általában ritka de az autóalkatrész weboldalunkon található rugók többsége akár már másnap szállításra kész, és a szállítási idő sem tart 1 napnál tovább. Ahhoz, hogy tökéletes rugót kapjon, válassza ki az oldalon a megfelelő autótípust, majd a felsorolt márkákból válassza ki az Önnek legmegfelelőbb megoldást.

Amennyiben viszont nem biztos abban hogy milyen rugót válasszon, segítünk hogy melyik a megfelelő és megbízható márka az eddigi tapasztalatok alapján. 

Spirál rugó

Sokszor kapjuk meg azt a kérdést, hogy eredeti vagy után gyártott alkatrészt vásároljak-e.


Az alkatrész kérdésben a gyári és az után gyártott alkatrész között kapcsolat van. Ugyan is az autó gyártó maga, soha nem fog spirálrugót gyártani, mivel ő nem erre van berendezkedve. Különböző gyártóktól kér árajánlatot és minta darabot, amelyeket hosszú vizsgálatnak tesznek ki. Miután a szükséges vizsgálatokat megtették, a legjobb és nyilván legkedvezőbb árú terméket fogják az autóba behelyezni.

 A weboldal ezeknek a gyártóknak a termékeit is értékesíti, ilyen a Kayaba, a Monroe, Sachs,   Kilen, Bilstein, Lesjofors, Maxgear. Válassza azt, amelyik Önnek a legszimpatikusabb. 

 Házilag megoldható a cseréje vagy sem?

Nyilván aki érez magában némi affinitást szerintem meg tudja oldani. A szükséges szerszámokat érdemes beszerezni, és a rugó összehúzón nem érdemes spórolni, mert ha szét ugrik a rugó, igen nagy galibát okozhat. 

Ami szükséges egy ilyen szereléshez, természetesen az alap szerszámokon kívül, egy rugó összehúzó és egy légkulcs. Igaz légkulcs nélkül is megoldható, de azzal egy kicsit gyorsabb. Nyilván a legjobb ha egy szerelőre bízza a cserét, és akkor minden kellemetlenség elkerülhető  

cookie kat jog fenntartva
Spirál rugó szerelő szerszám