Az autógyárak próbálnak folyamatosan lépést tartani a korral. Állandó innovációval és megújulással igyekeznek eleget tenni a modern idők által támasztott, egyre nagyobb elvárásoknak. Egy gépkocsi teljesítménye mellett ma már nem csak az számít, hogy gazdaságos legyen, egyre inkább törekedünk a környezetbarát megoldások használatára is.

A Volkswagen nemrégiben furcsa, ám forradalmi ötlettel állt elő az autóipar megújulását illetően.

3D nyomtatás az autóiparban

A 3D nyomtató olyan eszköz, amely digitális modellek alapján képes kézzelfogható, 3 dimenziós tárgyak megalkotására. A technológia a nyolcvanas évek óta létezik, ám csak az elmúlt tíz évben indult rohamos ütemű fejlődésének. Ennek köszönhetően ma már az ipar különböző területein és az egészségügyben is alkalmazzák.

Az eljárás az autóipartól sem teljesen idegen, hiszen a műanyag alkatrészekből készült prototípusok egy ideje szerepet játszanak a tesztelési folyamatok során. A Volkswagen azonban nemrégiben nagy fába vágta a fejszéjét, hiszen fejlesztői elhatározták, hogy a jövőben élesben is szeretnék kipróbálni a 3D nyomtatással készített alkatrészek hatékonyságát.

A technológiában rejlő lehetőségek

A cég célja, hogy már következő generációs autóikban megkezdjék a gyors és gazdaságos technológia alkalmazását. Ez alapvetően rengeteg új lehetőség előtt nyitná meg a kaput, a 3D nyomtatás ugyanis az autógyártás legköltségesebb mozzanatait tenné jóval olcsóbbá és egyszerűbbé.

Ezzel többek közt nem csak a Volkswagen javíthatna termelékenységén, de a kisebb alkatrészgyártó cégek számára is egyszerűbbé válna a felzárkózás a jelenleg monopolhelyzetben lévő, alkatrészgyártással foglalkozó nagyvállalatok mellé.

A felvetés mindenképpen érdekes, és abban az esetben is nagy fordulatot jelenthet az autóipar számára, ha a 3D nyomtatási eljárással az autók nem minden egyes alkatrésze válik kivitelezhetővé. A Volkswagen szakemberei ugyanis elárulták, hogy egyelőre a kisebb, idővel pedig a focilabda méretű, nagyobb alkatrészek nyomtatásával is szeretnének kísérletezni.

A kérdés mindössze annyi, hogy milyen hatékonysággal lehet az elméletet átültetni a gyakorlati gyártásba, és képes lehet-e a műanyag alapú technológia átvenni az alapvetően masszív fém alkatrészekkel dolgozó autóipar feletti uralmat. És természetesen abba is érdemes belegondolni, hogy vajon a konkurens cégek mellett maguk a vásárlók hogyan reagálnának a tervezett innovációra.