Hengerfej tömítés

 A hengerfej tömítés elsőre egy egyszerű alkatrésznek tűnhet a motorban, azonban ha közelebbről megvizsgáljuk, hogy milyen feladatokat kell ellátnia és milyen terhelések érik, máris bonyolódik a helyzet.

A hengerfej tömítés elsődleges feladata tömíteni a motorblokk és a hengerfej közötti felületet. 

Ki kell töltenie a felületek megmunkálásából adódó egyenetlenségeket, elválasztani az égésteret a szabd levegőtől . A hengerben uralkodó magas hőmérséklet és nyomás hatására jelentős hő- és mechanikai terhelés éri.

Másodlagos, de ettől függetlenül nagyon fontos szerepe a víz és a motorolaj elválasztása a megfelelő módon.

Harmadlagos funkciója, hogy ezeket a "terheket" nagy nyomáson és nagy hőmérséklet mellett is több száz ezer kilométer megtétele után is épen teljesítse. 

 

Az első hengerfej tömítés olajos papírból, azbesztkartonból, gumírozott azbesztből készült. A mai modern motorokban ezek az anyagok már nem állnák meg a helyüket. Attól függően, hogy milyen anyagból készülnek a modern tömítések három fő típusara oszthatóak:

  • fiber azaz fém-lágy anyag tömítések
  • metal elastomer tömítések
  • multi layer steel (MLS) azaz több rétegű hengerfej tömítés

Fiber tömítések

A leginkább elterjedt és ismert hengerfej tömítés fajta a fém-lágy anyag tömítés. A hordozó anyag itt egy speciálisan csipkézet fém lemez, amelynek mindkét oldalára lágy anyagot visznek fel. 

A vegyi- és hőkezelésnek alá vetett tömítés 1 - 2 mm vastag lesz és a felületén kialakított anyag lehetővé teszi a tökéletes illesztést és tömítést.

Az égéstér belső szélénél a hengerfej tömítést lágyított acéllal peremezik ki azért, hogy az égéstérben növelhető legyen a kompresszió és a magas hőmérsékletű gázok ne károsítsák. A víz és olaj furatok tömítésére rendszerint elasztomer csíkot alkalmaznak, amely végigfut a tömítés szélén és körbeveszi a szükséges furatokat is. 

Szükség esetén az egyes furatokat különféle fémekkel, illetve elasztomerekkel peremezik ki a tökéletesebb hengerfej tömítés elérése érdekében.

1., Fogazott fémlemez     2., Tapadás gátló     3., Lágy anyag 

Metal-elastomer hengerfej tömítés

Napjainkban a belsőégésű motorokat az egyre nagyobb teljesítmény mellett alacsonyabb fogyasztás és környezetbarát működés jellemzi. 

A metal-elastomer tömítések erős tartós tömítések, amelyek hordozó anyaga fém és erre vulkanizálással elastomer profilokat visznek fel. A jó hengerfej tömítést az eredményezi, hogy az egyenletes tömítőerő eloszlást biztosít a motorblokk és a hengerfej között. A hordozó réteg határozza meg a tömítés vastagságát. 
A metal-elastomer tömítések kialakítása jellemzően a nagy teljesítményű teherautó motorok igényeinek felel meg. Ezen a területen túlnyomó többségében ilyen felépítésű tömítéseket alkalmaznak, hiszen itt hosszú ideig extrém nagy terhelések érik a tömítéseket.

Többrétegű fém hengerfej tömítés MLS

A hagyományos fém-lágy anyag tömítéseket felváltotta a MLS vagyis multi layer steel tömítés. Ezek a tömítések jellemzően rugóacélból készülnek egy vagy több rétegből, amelyeket általában szegecseléssel rögzítenek egymáshoz. Az egyes rétegek elérő vastagságúak lehetnek és a szerepük is különféle. 

A tömítésrendszer felépítése lehetővé teszi, az egyes motorok specifikus műszaki követelményeihez történő igazodást. Ez meggyorsítja a fejlesztést és csökkenti annak költségeit, ezáltal nagyobb teret ad a fejlesztőknek is. 

Az MLS hengerfej tömítés szuper tulajdonságai főleg akkor kerülnek előtérbe, ha közvetlen befecskendezéses Otto- vagy Dízel-motorba szerelik.
Az igényeknek megfelelően a tömítésen elasztomer bevonatot is alkalmazhatnak. Ez lehetővé teszi, hogy csak ott kelljen bevonatot felvinni, ahol a tökéletes tömítési feladat ellátására van szükség. Így elkerülhető, hogy a feleslegesen felvitt és agresszív anyagokkal (fagyálló, olaj) találkozó felületekről a bevonat leváljon és a motorban károsodást okozzon. 

Manapság ez a tömítési rendszer vitathatatlanul a legjobb alternatíva a személygépkocsik számára az egész világon. 

hengerfej tömítés szakadás okai

a, b, túlhevülés, c, víztér eltömődés 
 

A hengerfej tömítés tönkremenetelének okai 

1., A túlmelegedési hiba

Nem vesszük észre, hogy megszűnt a kellő hűtés vagy kenés és motorblokk túl melegedett. Általában a belső henger párokat összekötő gyűrűknél ég át a tömítés. 

2., Beszerelési hiba

Valamilyen hiba folytán a hengerfej tömítés cseréje megtörtént az autón, de rosszul! nem lett kiderítve mi lehet a hiba pontos oka és nem is lett megszüntetve. Csak összerakták ahogy volt. Vagy nem jó sorrendben húzták meg a hengerfej csavarokat, vagy nem volt sikolás vagy nem megtisztitva a 'munkaterület'

3., Tervezési hibák, forró pontok

Vannak motorok amelyek zabálják a hengerfej tömítéseket és a gazdája idegeit. Egy bizonyos ponton a hengerfejben megragad a hő, és/vagy nem megfelelő a hőelvezetés és gyakran szét és a tömítés, ilyen például a Renault Escape 3.0 dci motor . 



A hengerfej tömítés cseréje

Tapasztalat szerint minél kisebb egy motor annál esélyesebb a hengerfej tömítés cseréje, mert hamar átég valamelyik furatnál vagy magánál a henger oldalán található gyűrűnél.

1., Alaposan tisztítsuk meg a motorblokkot és a hengerfejet is. 

Semmilyen lerakodás vagy szennyeződés nem maradhat rajta. Célszerű egy kis spaklival levakarni a felesleget és ezek után egy kis csiszoló papírt is bevethetünk a javítás hoz. Vegyi kezelést is adhatunk neki, van kifejezetten hengerfej tömítést eltávolító vegyszer (Gasket remover)

2., Ellenőrizzük vagy vigyük el egy gépműhelybe ahol megnézik hogy teljesen sík e a hengerfej. 

Általában nem az, ha leszedjük, ezért azt be kell sikoltatni.  Itt kell figyelembe venni mekkora a gyári vagy a kiszerelt tömítés vastagsága és a hengerfejből leszedett vastagságot hozzá adva, egy vastagabb tömítés kell alkalmazni. A hengerfej tömítés ékekkel van jelölve, és minél nagyobb ez a szám a tömítés attól vastagabb 1 ékes 1,6mm a 2 ékes 1,7mm. 
A vastagság megállításánál rendkívül körültekintően kell eljárni. Ha csökkentjük a hengerfej tömítés vastagságát, ezzel növeljük a kompressziót, de a dugattyú kiállás figyelmen kívül hagyása a teljes motort tönkre teheti.

3., Jöhet az összeszerelés! 

Ellenőrizzük a hengerfej tömítést, hogy minden furat és egyéb méret stimmel. Ne használjunk mást sem zsírt, sem tömítő pasztát sem! A hengerfej felillesztése a motorblokk tetejére nagyon finom és veszélyes manőver, ne sértsük meg a hengerfej tömítés egy részét sem egy karcolás sem lehet rajta.

Pontosan nem mindig találjuk meg mi vezetett el a hibához, hogy hengerfejes lett az autó. Megfelelő volt a hűtőfolyadék szintje, volt benne elegendő és megfelelő minőségű olaj. Hasznos lehet tisztázni milyen autóalkatrész ment tönkre és vezetett ahhoz, hogy a hengerfej tömítés kiégjen a hengerfej deformálódjon.

Különös alkatrész ez a láthatatlan hengerfej tömítés! Ha szükség van rá és rá szánjuk magunkat hogy rendbe hozzuk az autónk motorját és ne dobjuk ki, akkor az alábbi tömítés márkákból választhatsz Elring, Reinz, Corteco, Fai, Goetze ezek mind csúcs minőségű gyári szintű alkatrészek.  Ez alól a FAI lóg ki a sorból, de benzines autókhoz nyugodt szívvel tudom ajánlani! 

2021 Tamás

 

tartalmának használatához külön engedély  sütiket cookie kat  weboldal tartalmának használatához külön használatához külön engedély szükséges cookie kat használ jog fenntartva a weboldal
idő miatt   csere szerelő  fenntartva a weboldal tartalmának