Olajszűrő

Megdöbbentő számomra hogy a kezdeti időkben az autókban nem voltak olajszűrők. Természetesen teljesen más elvárás volt az akkori és a mostani motoroktól, de 1923 novemberéig kellett várni arra a szabadalomra, amelyből később kialakult a feltekerhetős olajszűrő, amit a Purolator kezdett el gyártani az Usában. By pass rendszerű szűrők voltak a kezdetben, azaz nem a főáramban helyezték el a szűrőt, a főáramban a fontos alkatrészekhez vezették egyből az olajszivattyúból az olajat (főtengely, vezérműtengely) és a mellékágon volt csak az olajszűrő.

Ha megnézzük, hogy milyen feltételeket kell teljesíteni egy olajszűrőnek egy korszerű mai motorban, akkor láthatjuk, hogy mennyit kellett, hogy fejlődjön ez a piciny közönséges alkatrész:

-nagy, magas fordulatszám

-pici illesztések(pl. 0,002mm a hajtókar csapágy, főtengelycsapnál) miatt jóval kisebb szűrési kritérium

-nagy nyomás, akár 70-80 bár hidegindításkor(merevség)

-nagyobb felület, a hosszabb futásteljesítmény miatt.

Olajszűrő

A lényeg egy olajszűrőnél a használt szűrőanyag. Régebben ez egy sima papír volt, amit később átitattak egy impregnáló anyaggal. A 90 es években a környezetvédelem és a motorok fejlődése miatt megjelentek az úgynevezett eco filter vagy poharas, vagy papír betétes olajszűrők, kinek hogy tetszik. Ahogy jöttek az egyre nagyobb teljesítményű motorok úgy jöttek az egyre kisebb illesztések a forgó pontokon, amit a szűrés technikának is követnie kellett. 

Az emberi haj átlagos keresztmetszeti mérete 40-80 mikron, ezekben az új motorokban 7-10 mikron között kell szűrni az olajat. Ezt a méretet szűrni hagyományos papírbetéttel már nem lehet, ezért megjelentek az üvegből illetve műanyagból szőtt „papírok”. Az előbbit betiltották Németországban ahol is a minőségi szűrő fejlesztés és termelés folyik, így a többszörösen polimerizált szűrőanyag terjedt el. A nagy teljesítményű műanyag szálak feladata óriási: egy átlagos közepes fordulatszámon használt motor 3000 fordulat/perc mellett 20 liter/perc olajszivattyú teljesítménnyel számolva kb. 120,000 liter olajat kell 15,000 km alatt megszűrnie egy olajszűrőnek. Ez 576 darab 208 literes hordó olajnak felel meg! Ez 50.000 km olajcsere esetében? 1920 darab 208 literes hordó olaj!


Olajszűrő felépítése

Miről ismered meg, hogy jó minőségű olajszűrő van az autódban? Ezt egyértelműen nem lehet megállapítani, mert amíg a légszűrő esetében tisztán látszik, hogy a szűrő után tiszta avagy sem a légszűrőház. A poharas olajszűrő esetében van némi tapasztalat, de ott is csak hosszabb futásteljesítmény után (15 -25,000 kilométer után). Egyben veszed ki a szűrőházból vagy megrogyva , sérülten? Ennyi! A gyenge papírból készült poharas filter összemegy, kipurcan és még papírdarabok is leszakadhatnak róla, tovább rontva ezzel az így is kvázi szűrés nélkül maradt motor állapotát.

Mann Hummel, Knecth Mahle, UFI, Sofima, Bosch, Hengst,  Coopersfiamm ezek a márkák melyekről tudjuk, hogy „műanyag” a papírjuk. Illetve a tapasztalatok szerint kibírja a neki szánt futásteljesítményt a Comline, Blue Print, Valeo , Champion illetve a Filtron. Az olajszűrőnek minden körülmények között biztosítania kell a tiszta olaj meglétét, minden nyomáson és hőmérsékleten.

Merre tart a szűrés technika? Egyértelműen kijelentették a gyártó cégek, hogy integrált olajszűrő moduloké a jövő, melyben rengeteg funkció fog egyesülni, mint például:

-kartergáz szűrése,

-olajnyomás mérése és szabályzása,

-olaj minőség mérése ellenőrzése,

-olajhűtő és

-akár még a vízpumpa is ide kerülhet bizonyos típusoknál.