Jön a tél, nagyon lassan, de halad felénk. A 2017 korai tél elmaradt egyelőre és így november közepén még semmi sem utal arra, hogy lesz, de eddig mindig volt télJ. Az autónk alkatrészei ezzel nem foglalkoznak, de mindenféleképpen gondoljunk a tél bekövetkeztére. Tudom, minden évben olvasol vagy látsz videót a téli felkészítésről, de mi most egy nagyon bő, mindenre kiterjedő autós listát készítettünk, hogy ne maradjon ki semmi sem, ami akár egy kicsit is nehezítheti a téli közlekedésünket, ergo hogyan készítsük fel autónkat a télre, és hogyan készítsük fel magunkat!

1., Hogyan jussunk be az autóba? Ha nem távirányítós (vagy kártyás) a központi zárunk akkor elkerülhetetlen, hogy a kulcsot beledugjuk az esetlegesen befagyott zárba. Ilyenkor, ha vettünk már zár jégoldót az 90%,  hogy a bezárt autóban vanJ Sebaj, az is segít az ügyben, ha előre, még a hideg beállta előtt befújjuk a szert a zárba, hiszen ez nemcsak olvaszt, hanem ken is.

2., Ha már kinyitottuk az ajtózárat és lassan nyitjuk az ajtót, láthatjuk, és hallhatjuk, hogyan küzd a jéggel a gumigéderünk, ami egy nagyon puha habosított vagy filcezett gumi. A szilikon spray a megoldás ilyenkor, ha ugyanis ezt ráfújjuk a géderre,  akkor, mint egy formaleválasztó működik, és ha be is fagy az ajtónk, akkor is könnyedén ki tudjuk azt nyitni.

3., Bejutottunk az autóba, juppiJ Ha tiszta hó és le van fagyva az ablak, akkor újra kiszállhatunk, hogy körbe takarítsuk. A havat minden esetben teljesen takarítsuk le az autónkról, hiszen majd „a menetszél mindent le hoz” szemlélet veszélyes lehet ránk nézve és a mögöttünk haladóra is. Mindig valamilyen puha tárggyal szedjük le a havat a fényezésről, könnyen csökkenthetjük az autó értékét, hogyha valamilyen erős, durva eszközzel szedjük le, például venyige seprű nem tesz jót neki! A szélvédőre fagyott jéggel már más a helyzet, ott kell egy jégkaparó vagy egy bankkártya. 

4., Az autóban legyen mindig a szokásosnál több üzemanyag, mert jól jöhet, ha esetleg elakadnánk vagy segítünk másnak, vagy beindítjuk az autót melegedni, amíg a havat-jeget vakarjuk az autóról. Nagy hidegben mindenféleképpen járassuk a motort egy rövidebb ideig, legyen az benzines vagy dízel moci.

5., Na most már bent ülünk az autóban, egy melegedő, havatlan-jegetlen autóban. Nagyon gyakori hiba, hogy a szélvédő belülről nincs rendszeresen takarítva és ez nagy hidegben duplán megbosszulja magát. A kosz és - hát hogy mondjam finoman- a belőlünk kiáradó szerves anyag vonzza a párát, ami a nagy hőmérséklet különbségek miatt keletkezik. Ilyenkor már nagyon nehéz tisztává és páramentessé varázsoljuk, de ha előre és rendszeresen tisztítjuk és zsírtalanítjuk ezzel életet menthetünk! Ha van klímánk, segíthet a páramentesítésben, hiszen az gyárilag plusz 3 – 4 fokos levegőt tud generálni és ha azt nézzük, hogy  kint -10 fok van akkor ha bekapcsoljuk kvázi fűtünk vele.

6., Kavics felverődés a szélvédőn. Nem mindegy, hogy hol van természetesen, de velem esett meg a napokban, hogy elindultam az autóval a patika tiszta szélvédővel és kaptam egy kavicsot, ami pont a szemem előtt volt. Tejföl szerű köd, kint sötétség a pisztolygolyó meg állandóan jön felém. Borzalmas érzés volt és a szememet is próbára tette. Már bevetettem a csajozós figurát, és áthúzódtam a másik oldalra. Minden időjárási körülmény között rossz, ha a látótérben van egy lyuk a szélvédőn, de rossz látási viszonyok között kifejezetten életveszélyes is lehet.

7.,Akkumulátor állapota. Természetesen az akksi tönkremenetelének ideje nem meghatározható, és nagyon nehezen mondható ki előre, hogy mikor nyiffan ki. Tapasztalat szerint a hagyományos akkumulátorok ideje maximum 7 – 8 év, az átlag inkább 3 – 5 év. Ez egy külön cikkben talán egyszer majd összeáll. Ha már fagypont közeli állapotban is nehezedik az indításunk intenzitása, akkor már gyűjthetünk rá egy kis „málnát”, de egy terhelő villás tesztet elvégezve kedvenc szervizünkben, vagy autósboltunkban kiderülhet a fájó igazság: cserére érett az akksi! Gyakori hiba szokott még lenni a saruknál a lötyögő kábel, amit valaki nem rögzített kellő gonddal, vagy csak meglazult idővel.

8a., A benzines autók téli hiba lehetőségei a technológia előre haladtával egyre kisebbek, hiszen folyamatosan szűntek meg a mechanikus alkatrészek a gyújtás rendszerekben – rotor, megszakító. Ha van benne, cserélni kell rendszeresen. A mai gépekben viszont megjelent egy csomó szenzor és érzékelő, tehát nemcsak gyújtáskábel, gyújtótrafó és gyújtógyertya romolhat el. Az előbbiek csak egy alapos diagnosztika mellett dönthetőek el, hogy azok okozzák-e a hibát. Az utóbbiak közül csak a gyújtógyertya az, amelynek adott ideje van és befolyásolhatja a motor működését, a menetteljesítményünket és a legfontosabbat a fogyasztásunkat is. Fontos még a gyújtáskábel állapota is, és azt tudjuk akár magunknak is cserélni, bár ma már a szilikonos kábelek 10 év fölött is valószínűleg még jól működnek.

8b., A dízel motoroknál alapvetően 2 dolog befolyásolja a téli közlekedésünket, izzítás és a befecskendezési(porlasztási) minőség. Az izzítógyertya esetében sincs meghatározott idő, hogy meddig kell működni, ha jó az akksi és nehezen indul, egyre nehezebben indul, akkor célszerű ellenőriztetni a gyertyákat. Alap, hogy az újabb autókon már a műszerfalra kapunk hiba üzenetet. Tényleg foglakozzunk vele, mert, ha előbb - utóbb úgy is ki kell majd cseréljük, akkor majd megkíméljük magunkat az esetleges akksi és/vagy önindító cseréjétől. Természetesen jelen kis összefoglalónkban nem tudunk pontos képet adni, hogy milyen gondok lehetnek az üzemanyag rendszerben a porlasztócsúcstól a nagynyomású szivattyúig, de ha nehezen indulunk hidegen vagy melegen és valamilyen füst kíséretében(fehér vagy fekete vagy szürke) és a fogyasztásunkban is változás történt, akkor irány a kedvenc szerelőnk vagy műhelyünk.

8c.,Az üzemanyagszűrőt sokan elhanyagolják, és sokszor nem cserélik a szokásos olajcsere periódussal. Ezzel nincs is baj, de ha lehet, tél előtt mindenféleképpen cseréljük ki, legyen dízel vagy benzines autónk. Elég vegyesek a kutakon található üzemanyagok minősége – bár egyre kevesebb panasz van rájuk – 20-50 ezer kilométerenként illik kicserélni. Teljesítmény vesztés, nehezebb hidegindítás ill. beindulás után rángatás: ezek a jelek amelyek figyelmeztetnek a szűrési képesség csökkenésére.

9.,Önindító motor állapota ritkán jelentkezik totál KO-val, rendszerint van valamilyen tünet, ami segít nekünk. Vagy csak forog magában, vagy kattog vagy nyüszög indítás közben és néha segít az orosz módszer (csatt)J. Régen mindenki vitte az önindítóshoz felújítani az önindítót, de mára ez megváltozott, sokkal gyorsabb és néha már olcsóbb cseredarabost vásárolni és szinte azonnal tovább menni.

10., A generátor állapota hosszú távon nagyon befolyásolja a téli lehetőségeinket. Ha a generátor túltölt, akkor akksink tönkremegy vagy fel is robbanhat, mint egy mobiltelefon. Ha viszont nem tölt kellő módon a „gencsi”, akkor nem lesz meg a kellő indító áramunk, vagy teljesen lemerül az akkumulátorunk.

11., A gumik állapota és téli mivolta abszolút mértékben befolyásolja a lehetőségeinket a havas latyakos vagy akár jeges utakon. Ne feledd, hogy 4 tenyérnyi feleletű gumi darab adja a kapcsolatot az út és az autód között. Ahhoz, hogy ez jó legyen és elérjük a kellő tapadást, jó állapotú téli gumi adja a kellő biztonságot. Az évek óta szajkózott „+7 fok alatt cseréld le a gumidat télire” nem véletlen, hiszen nemcsak a mintázata és profil mélysége dönti egy gumiról hogy téli-e vagy sem, hanem az összetétele is. Mínuszban is rugalmasnak kell maradnia a téli guminak, melyben a szilikát tartalom és a hozzáadott kova segít.

Ne hagyd magad átverni! Ha új téli gumit vásárolsz mindenféleképpen csekkold le, hogy mikori gyártású a gumi, amit annak a belső karsztján meg is találsz. Ez a szám adja a gyártási hetet és gyártási évet, jelenesetben

12.,A hűtőfolyadék, szándékosan nem fagyállót írok, mert a különböző színű nem kék fagyállók már több funkciót is ellátnak. Kenés és a korrózió védelem a legfontosabb egyéb feladata a rózsaszín, zöld, lila színben pompázó szilikát mentes alumínium barát hűtőfolyadékoknak. Érdemes előre gondolkodni és a vezérlés cseréjekor mindenesetben feltölteni és belőni legalább egy -20 fokra, ha járunk síelni, akkor pedig -35-40 fokra. Tél előtt érdemes benzinkúton vagy szervizben ellenőriztetni, mert egy rózsaként szétnyílt vízcsőnél nincs is szebb látvány.

13.,Téli szélvédő mosó alkalmazása szintén alap, de vegyük figyelembe, hogy hova készülünk. Itthon jellemzően elég ha -20-25 fokos szélvédő mosót használunk, de ha hegyekbe megyünk célszerűbb már a -40 fokos verzióját használni. Ha víz van benne és megfagyott? Lehetőleg ne használjuk a jégbe fagyott ablakmosó szivattyút, várjuk meg míg a motor melege annyira felmelegíti a vizet, hogy újra spricckolható legyen és akkor szabaduljunk meg tőle, gyorsan kinyomva az összes vizet.

+1., Ha muszáj autóba ülni nagy hóban és kemény hidegben magunkról se feledkezzünk meg: Sál Sapka! J Ha pedig elakadsz és nagy bajban vagy akkor „Vodka szóda, szívedet gyógyítja!”

Összességében elmondhatjuk a téli közlekedés az autónktól egy jobb állapotot vár el, mint az őszi andalgás. Természetesen tőlünk autósoktól is többet vár a tél, vagy gyors vagy és nagy koncentrációs képességgel bírsz vagy türelmes vagy és képes vagy lassan is haladni, hiába húznak el melletted a 4x4 Audik ezerrel megfestve a tájat, fehér hó pamacsokkal!