A vízhűtés fő eleme: a vízpumpa

Vízpumpa feladata

 A vízhűtésben keringő víz (hűtőfolyadék) mozgatója a vízpumpa, ami biztosítja a megfelelő hűtést és fűtést is. Többféleképpen hajthatjuk meg a vízpumpát, vezérmű szíjjal vagy a külső szíjjal, azaz ék- vagy hosszbordás szíjjal.

Vízpumpa felépítése

A vízpumpa ház maga precíziós alumíniumöntéssel készül, amire mondhatjuk, hogy bárhol készülhet, csak pontos legyen. De a vízpumpa lelke a tömszelence és a csapágy vagy csapágyak. A képen látható, hogy a tengelyen a tömszelence érintkezik közvetlenül a víztérrel és e mögött helyezkedik el a csapágy. Anyagát tekintve a tömszelence szilícium-karbidból és bakelitből készül, melyeket egy rugó nyom össze. Természetesen itt szimeringet nem használhatunk, hiszen nem bírná a víztérben kialakult nyomást.

Csapágyazás esetében nagyon fontos szempont, hogy milyen terhelést kap a pumpa. Számtalan tényező befolyásolja, hogy hány és milyen csapágyat kell alkalmazni egy adott típusnál, ami lássuk be szinte minden motornál más és más. Tételezzük fel, hogy olcsóbb vízpumpa gyártója spórol és 2 csapágy helyett csak 1 épít be az alkatrészbe. Ezt mi kívülről természetesen nem látjuk, de ha bekerül a vezérlésbe a vízpumpa a helyére és a vezérműszíj megfelelő feszességét alkalmazzák, akkor a pumpa tengelye máris lóghat, ami akár rövid futásteljesítmény után drága kalamajkához vezethet. Nem győzőm hangsúlyozni, hogy csak minőségi vízpumpát használjunk. Kívülről szemre vételezve a kínai pumpa is pöpec, de hogy mi van benne, azt nem tudhatjuk.

Kevés szó esik a vízpumpák alumínium házába illesztett könnyező furatról. Célja ennek, hogy a tömszelence pillanatnyi nyomás túlterheléséből adódó egy két csepp vizet kivezesse. Másik ok, a rendszerben lévő hőmérséklet különbségek miatt lecsapódhat a pára a vízpumpa tengelyére, ami idővel a csapágy rozsdásodásához illetve szélsőséges esetben annak megállásához vezetne. A legtöbb gyártó cég megad bizonyos mennyiségű hűtőfolyadék veszteséget, ami még elfogadható 10000 km /10-20 ml. Ez nyilván nem sok, de ez is arra kell, sarkalljon mindenkit, hogy ellenőrizze rendszeresen az autó műszaki állapotát, közte a hűtővíz szintjét is! Fontos itt megjegyezni, hogy 90%-ban, tehát legtöbbször az eltömődött lélegző furat oka a túlzott tömítőanyag használata. Ez a sok „loktájny” szélsőséges esetben leválhat a vízpumpa oldaláról és a víztérben kalandozva eltömítheti a termosztátunkat, leszakíthatja a pumpa lapátját, eltömítheti a vízhűtőnket és a fűtőradiátorunkat.

A vízpumpa meghibásodásainak okai.

Elsőre szeretnék egy félreértést tisztázni. Ha vezérlésben benne van a vízpumpa, akkor a gépkönyvben található csereperiódus letelte után a vízpumpát is cserélni kell. Nem tehetjük meg, hogy nem cseréljük, mert ez így lett kiszámolva így lett megtervezve.

A mai egyre zsúfoltabb és bonyolultabb motorokban, motor terekben egyre nagyobb kihívás bontás nélkül megállapítani a pumpa hibáját.

Nincs kellő hűtés, fűtés. Ha a vízpumpánál keressük a hibát, akkor ledarálódhattak a fogak a lapátról. Vagy leszakadt a meghajtó kerék a vízpumpa tengelyéről.        

Nyikorog a vízpumpa. Ilyenkor általában a tömszelence szokott megfáradni vagy a sok kilométertől, vagy nagy hő terheléstől vagy a víztérben kialakult túl nagy nyomás miatt (mondjuk, ha hengerfejes az autó).

Ha már eljutottunk odáig hogy szét kellett szedni az autót, már könnyebb dolgunk van megállapítani azt, hogy miért is történt a tragédia. Az alábbi képeken megpróbáljuk a hibák okait lemodellezni.

  1. A könnyező furaton megjelenő rozsdalé: a nem megfelelő hűtőfolyadékkal feltöltött rendszer. Erősen elhasználódott pumpa kifordult tömítéssel.
  2. Nem pontosan szerelt pumpa, vagy egyenetlenül felvitt tömítő anyag. A tömítő pasztát egyenletesen és vékonyan kenjük fel minden esetben  
  3. Nem megfelelő fagyálló használata, vagy csak sima víz használata.
  4. A vízpumpa tengelyen látható bemaródások okai lehetnek: nem megfelelően beállított vezérműszíj feszesség, a tömítésen keresztül folyadék jutott a csapágyakhoz melyekből kimosta a kenőanyagot, vagy a külső tömítés sérült és szennyeződés került a csapágyakhoz. 
  5. A lapát sérülése esetén idegen anyag kerülhetett a vízrendszerbe vagy eltört a csapágy a pumpában és kibillenve beleütődött a motor vízterébe.
  6. A vízpumpa fogazott tárcsaterelő lemezének leszakadása egyértelműen a vezérlés nem tökéletesen síkban futására utal. Meg kell vizsgálni miért fordulhatott ez elő. 


Vizpumpa problémák

2017 03 10

Az utóbbi időkben megjelentek a az elektromos vízpumpák is, na nem nagy számban, de már itt vannak. Lényege hogy nem megy állandóan a rendszer, csak akkor amikor szükséges. Ha beindítjuk a hideg motort a blokkban található hűtőfolyadék is hideg. Ha ezt nem forgatjuk a motor beindításakor, akkor az hamarabb felmelegszik. Miért van erre szükség? Ha hamarabb elérjük az üzemi hőfokot nem csak hamarabb lesz meleg az utastérben, hanem hamarabb produkálja a motor a várt emissziós adatokat. Mert már az is elő van írva a motor gyártóknak, hogy mennyi időn belül kell a vállalt káros anyag kibocsájtást kiadni! A képen látható egy Continental elektromos vízpumpa.

Az általunk forgalmazott vízpumpa márkák, Graf, FAI, Magneti Marelli, Ruville, Valeo, Airtex, TermoTec, Ina.

Elektromos vízpumpa