Opel Astra alkatrész és történelem

Az Opel márkanév nyilván mindenkinek ismerős, és ha az mondom Astra, akkor mindenkinek eszébe jut valamelyik típusa. De vajon tudja mindenki, hogy pontosan hány Astra modell van? Ha ötre tippelt akkor vesztett. Górcső alá vesszük a híres német márka legsikeresebb modelljét az Astrát.

Az opel márka lógója

Az Astra kezdete egészen messzire nyúlik vissza, egészen pontosan 1936-ra. De most sokan felteszik a kérdést magukban, akkor nem Kadettek voltak? De igen való igaz akkoriban jelent meg az első Opel Kadett melyet még ugyan nem gyártottak szériában, de ekkor gyártották az első alap modellt. Az Akkori Opel vezetőség úgy döntött, hogy a Kadett annyira jól sikerült modell volt, hogy az évek során folyamatosan újítani fogják a modelleket és a karosszériaváltozásokat betűkkel fogják jelezni. Így jöttek sorban létre a kadettok. Az első gyártása 1936-1940-ig tartott. Ő volt az Opel Kadett I. Ez után a modell után volt egy nagy szünet a gyártásban, majd 1962-ben megjelent a Kadett A. Egészen 1965-ig uralkodott, amikor is megjelent a Kadett B. Pár évig gyártották ezt a modellt is egészen 1973-ig, ekkor érkezett meg a Kadett C. Ezek után 1979.-ben megérkezett a Kadett D, és akire valószínűleg sokan emlékeznek 1984-ben megjelent a Kadett E. Lassacskán elérkeztünk 1991-ig amikor is megjelent az első Astra. De miért nem maradt Kadett? Az Opel a karosszéria nagyobb módosításán kivül szeretett volna jobb hírnevet és tekintélyt kiépíteni, ehhez kellett egy új modell név. Az akkori közvélemény  kutatásból az Astra név került ki győztesen, mely kijelenthetjük jó döntés volt. Azonban, hogy a Kadettről ne felejtkezzünk meg az egyes modellek jelölésében használt betűket nem hagyták el, sőt folytatták, így jelent meg az Astra-F

Opel Astra F 1991-1998-ig majd Astra-F Classic 1998-2002

Opel Astra F nagy népszerűségnek örvendett

Az Astra-F 1991-ben elsőnek három és ötajtós változatban jelent meg, majd év végén elkezdték gyártani a Karavánokat, mely az Opelnél a kombi megnevezése. 1992 májusában legördült az első klasszikus sedan. Az F-Astra-ból gyártottak még Cabriót is, amit 1993 augusztusában dobtak piacra. A mi kis hazánk is érdekelt volt ennek a modellnek a gyártásában, mert jó pár darabot itt Szentgotthárdon gyártottak. Az F Astra nagyon népszerű volt, de sajnos a karosszéria gyengesége és az apró motorikus hibák miatt sokat kellett hordani a javító műhelyekbe. Ugyan akkor meg kell jegyeznünk, hogy az Astra F-hez igen kedvezőek az alkatrész árak. Futóművét tekintve elől gólyalábas egy lengőkaros, felfüggesztéssel találkozunk, a hátsó hídja pedig két szilenttel alá támasztott fix híd. Az általunk ismert leggyakoribb hibái közé mondható az első futómű hátsó szilentjének sűrűbb cseréje, mely persze visszavezethető a magyarországi minőségi utakra. Ja és persze ha szilent csere, akkor legtöbb esetben főleg a régi alap modelleknél a kereszt stabilizátort és a lengőkart összekötő úgy nevezett kutyacsont csavarjai szakadtak el. A motorok terén már nem volt ekkora probléma az alap modelleknél egészen az 1.4 től a 2 liter benzinesig megtalálhatjuk benne, valamint 3 fajta diesel motorral, 2 német és egy isuzu motorral volt felszerelve. Általában a 8 szelepes járművek vezérlése főleg az 1.4-1.6 teljes mértékben megegyeztek, melyek egy vezérmű szíjat, egy feszítőt és egy vízpumpát tartalmaztak. A motornak javarészt egyetlen hibája mutatkozott meg, ami viszont sajnos állandó volt, ez a tömítetlenség. Nagyon ritka volt olyan motorral találkozni, amelyiknek a blokkja mindig tiszta volt. Általában a szelepfedél tömítés volt legtöbbször a ludas. Sebesség váltóját tekintve általában ötsebességes manuális váltóval volt szerelve, egy pár autó négysebességes automatával szereltek bár ez nem volt nagyon jellemző. A mechanikus váltó körül is voltak problémák, ugyanis akinek volt F Astrája az tudja hogy egy idő után olyan nehezen lehetett vele sebességet váltani, amiért egy igen olcsó és parányi alkatrész volt a felelős. Ez a váltó csapszeg. Az Opel úgy oldotta meg a váltót, hogy a tetején lévő kiválasztó szerkezetben egy rudat mozgatunk be és ki valamint jobbra és balra attól függően hányadik sebességi fokozatba szeretnénk tenni a váltót. Ennek a rúdnak benne kell lennie a váltó olajterében, ami azt váltja ki hogy tömíteni kell nehogy szivárogjon. Sajnos ez sem úgy sikerült ahogy kellet volna, tehát ez is egy hiba forrás. Mind azon által az F Astra népautó volt és sikerét mi sem bizonyítja jobban, hogy még mái napig látunk nem egy nem kettő darabot futni az utakon. Dicső utóda a G Astra, mely formailag rengeteget változott. 

Opel Astra G 1998-2005

A G Astra karosszéria változatai

Az Astra G jogos utódja volt az Astra F-nek. Kényelmesebb, komfortosabb volt elődjénél, de a tipikus Astra vonásokat magában hordozza. Ezt a modellt is szinte mindenhol ismerik. Nálunk ugyebár G Astra, addig a angoloknál Vauxhall Astra MK4, míg a kenguruk földjén Holden Astra TS-nek ismerik. Az hogy mennyire volt sikeres a nagyvilágban ez a modell mi sem tükrözi jobban, mint az eladások száma, amely 2008 Júliusában Európában elérte a 3.950.000 darabszámot. De az hogy mennyi lehet a nagyvilágban főleg átépített autó annak pontos számát csak megbecsülni lehet. Öt féle változatban vásárolhatjuk meg a G-Astrát, lehet három- és ötajtós Ferdehátú, négyajtós sedán, ötajtós Karaván azaz kombi, kétajtós kupé valamint kétajtós kabrió. Hogy melyik országban melyik modell van többségben azt nem lehet egyértelműen meghatározni. Felszereltség szintjén is többet különböztetünk meg, lehet:

  • Basic
  • Comfort
  • NJoy
  • Sport
  • Eco
  • Selection
  • Fresh
  • Különleges modellek:
  • Fashion
  • Edition 100
  • Edition 100 classic
  • Edition 2000
  • Edition Silver
  • OPC 1 (Limitált darab csak 3000 db készült 1999 és 2001 között)
  • OPC 2 (Csak 2002 Ősze)
  • Edition Bild
  • FC Bayern München Edition ( csak 500 db 2000 februárjában és persze a német piacra)
  • Sportline

A szériában gyártott alapmodellekben volt szervokormány, németeknél 4 légzsák export autóknál 2 légzsák, ABS, EBD valamint indítás gátló. Kiegészítésként vagy egyes felszereltség szintekhez járt  még légkondi, elektromos ablakemelő, elektromos tükrök, xenon.

Felárért persze különféle extrákat lehetett kérni a kisautónkhoz, mint automata klíma, navigációs rendszer, Xenon fényszóró, vagy aki nem szeret váltogatni, annak felkínáltak egy négysebességes automataváltót. Európában a G Astra volt az első aminek a teljes karosszériája galvanizált volt, amire stílusosan a gyár 12 év átrozsdásodási garanciát vállalt, valószínű nem akart ugyan abba a hibába esni ezzel mint az F Astrával, valamint az akkor elbukott ügyfeleket vissza akarta szerezni.

De nézzük egy kicsit a sportosságot. Valószínű, már mindenki hallott az OPC-ről. Mi is ez valójában? Az F Astra idejében ha szerettünk volna egy sportos Astrát mindenki a GSI-re adta volna le a voksát. Mivel a modell változott ideiglenesen bevezették a GSI helyett az OPC-t (Opel Performance Center). Az OPC G Astra kapott egy sor különböző elemet, mint motorikusan, mint felfüggesztés terén. Az OPC 1 min dössze 3000 darabban készült el. Apró érdekességek többek között a 16 collos alufelni, a teljesen átdolgozott fékhűtés és első valamint hátsó futómű átdolgozása. Persze a motor is kapott az átdolgozásból, hozzá nyúltak a 2 literes 16 szelep x20xev motorhoz, amiből kihoztak még plusz 18 KW-t így az amúgy sem kevés 100 kw-ból lett egy 118 KW-s erőgép. És hogy hogyan érték el ezeket? Változtatták a dugattyút, ami helyére egy kovácsolt dugattyú került, kicserélték a vezérműtengelyt, nagyobb kipufogó csonkot kapott és a computere szoftvere is módosítva lett. Persze a nagyobb teljesítmény egy sor egyéb módosítással is együtt járt, mint pl. a hűtés. Kapott egy olajhűtőt, ami az olaj visszahűtésével biztosította az olaj jobb kenési funkcióját és a hűtővizet is beszabályozták hogy minél optimálisabb legyen a motor. Külsőre nem volt olyan sok változás, kapott a csomagtér ajtó egy szárnyat, mellyel a légáramlási tényezőjét optimalizálták, kapott szép alu felniket meg Recaroro ülést, ja és persze OPC feliratot a csomagtér ajtóra. A magassága változott még a futómű miatt, kb 20mm-el alacsonyabb volt az alap modellnél és persze fogyott is kb 50kg-t. De nézzük milyen motorokkal kaphatjuk meg ezeket az alap csodákat. Húsz féle benzines motorral adták ki egészen az 1.2-től a 2.2-ig valamint hét fajta diesel erőforrás a klasszikus 1.7-től 2200 ccm-ig. Sorolhatnánk a motorokat motorkód alapján, de attól érdekesebb, hogy milyen problémái voltak ennek a modellnek. Az egyik talán leglényegesebb probléma, hogy bár szinte teljesen hasonló a futómű felépítése az előző modellével, mégis ahhoz képest jóval drágább a kopó forgó alkatrészek tekintetében. Például kerékcsapágy problémánál F Astrába kb. 6-8 ezerért már jó csapágyat lehet kapni addig a G Astrába durván 21-22 ezer az alja attól függően, hogy hány csavaros a felni és van-e benne ABS vagy sem. A futómű másik problémája a kutyacsont vagy más néven stabilizátor, ami műanyag lévén sajnos hamar kimegy, bár ez nem az Opel hibája, mivel nyilván a saját útjaikra tervezték, nem a magyar utakra. Motorikusan legtöbb esetben a benzines motorok sortrafójával volt probléma, ami szintén borsos, és nem is mindegyik után gyártott bírja hosszútávon, legtovább a Delphi bírja, bár ezt a márkát teszik bele gyárilag is. Természetesen van még számtalan kisebb nagyobb hibája az autónak, de ezt jobban az autó tulajdonosai tudnák elmondani nekünk.  A G Astra hosszú uralmát 2005-ben felváltotta a H Astra. 

H Astra 2005-2010 

H Astra karosszéria változtai

Az Opel Astra H 2005-ben letaszította trónjáról a G Astrát és át vette a helyét. A H Astra gyártását ugyan 2010-ben megszüntették, de egyes piacokon még mai napig lehet venni újat belőle. Formailag egy teljesen újra gondolt járművet kapunk, mely rengeteg olyan extrával van felszerelve alapból, amit az előző modellnél csak extra felár mellet kaphattunk meg. Persze a konkurens autógyárakkal tartani kellet a lépést, mivel nem igazán szerették volna, hogy a hírnevük csökkenjen. A modell gyártása javarészt Szentpéterváron történik.  Motorok terén szintén jól fel lett szerelve, választhatunk több benzines és diesel motor közül egészen 1,3-tól 2000 ccm-ig. Váltók terén alap esetben öt fokozatú kézi váltóval kínálták, de opcionálisan lehet választani négy vagy hatsebességű automatát, valamint félautomatát úgynevezett Easy-Tronic váltót mely öt fokozatú.
Vizsgáljuk meg milyen az autó felszereltsége:
Az alap modell, mint már mondtam nagyon jól fel van szerelve, bár más és más országban változó az alap felszereltsége. Minden alap modellben található szervokormány, távirányítóval működtethető központi zár, elektromos ablakemelők, elektromos külső tükrök, hat légzsák, ABS, indítás gátló, ESP, TCPlus vagy ASR ami nem más mint kipörgés gátló, kanyarodási sebesség szabályozó másnéven CBC valamint fék asszisztens. Itt is találkozhatunk egy sor olyan extrával is, ami csak opcionálisan felár mellett kapható az autóhoz. Ilyen a tempómat, klíma berendezés a DVD-vel ellátott navigációs rendszer, Bluetooth kihangosító rendszer, parkolást segítő berendezés valamint abroncsnyomás ellenőrző rendszer ami már azóta az újonnan kiadott járművekben alapnak kell lennie és a műszaki vizsga egyik feltétele. További extrák még az IDS rendszer valamint a fordulást követő világítás, mely szorosan kapcsolódik a bi-xenon fényszóróval. Ennél a modellnél is megjelent az OPC értékesítése, melyen a fő szempontja az első és hátsó lökhárító sportosabbá tétele, a motorból nagyobb teljesítmény kipréselése, valamint a külső és belső design sportossá varázsolása. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint a 18 collos kerekek helyére 19 collos alu felnit kapott, Recaro üléseket, oldal légterelőket, középen végigfutó kipufogó rendszert és egy két literes 177KW teljesítményű 240 lovas turbós benzinmotort melynek gyorsulása 0-100 km/h-ra 6,4 másodperc a végsebessége pedig 244 km/h. Szépen lassan eljutottunk ahhoz a két modellhez, amelyiket még a mai napig lehet nálunk is újonnan kapni. Ezek a J és a K modellek. Mindenek előtt kezdjük a J-vel.

J Astra 2009-2016

A J Astra karosszéria váltózatai

A J Astrát 2009-ben mutatták be a Frankfurti autó kiállításon az Astra új generációjaként, ezzel leváltva a H Astrát. Jogosan feltehetjük a kérdést hogy miért nem I mikor az következne a sorban. Mivel nem szerették volna, hogy az embereket megzavarja az I jelentése, mivel mindenki másként értelmezte volna, nem akarták, hogy megszűnjön a betű használat fontossága, valószinű sokan ASTRA 1-nek nevezte volna. Így elkerülve lett ez a modell J. Mint azt már megszokhattuk ennek a modellnek is van három, négy és ötajtós változata, és persze lehet ferde hátú, szedán, vagy kombi amit itt már Sport Tourernek neveznek. 2012-ben kapott egy kis finomítást a karosszéria és frissítették a motorparkot is. A karosszéria terén apró finomításokról van szó, mint például a hűtő díszrács krómozott lett valamint a fényszóró hátsó része kapott fekete fényezést, így emelve külső megjelenését, plusz a ködlámpák is részben krómkerettel lettek ellátva. Motor ügyileg megjelent a kétliteres Bi-Turbós diesel motor a maga 195 lóerős erejével valamint bevezették az 1.4-s turbós benzines motort melynek

K Astra 2015 - napjainkig

K Astra karosszéria változatok

Az Opel Astra K a J Astra következő generációja. Ennél a modellnél már kicsit meglepődhetünk, mivel csak két karosszéria változatban jött ki, 5 ajtós hatchback vagy kombi azaz Sports Tourer.
Motorban is szerényebb az eresztés, itt benzinesből 1.0, 1.2 ill. 1.4 dieselből: 1.5 és 1.6-al találkozhatunk. Az érdekesség hogy az 1.0 benzin és az 1.6 diesel erőforrások, csak a gyártás korai szakaszában voltak kaphatóak. Ha most megnézzük a opel hivatalos honlapját, már ezekkel a motorokkal nem tudjuk rendelni az autót, valószínű, hogy amiatt mivel az Opel már 2017-ben a PSA égisze alatt munkálkodik. Felszereltségre egészen szerteágazó az autó, megjelent az 1.2 benzines motorban a turbó is, amivel mindent kisajtolnak a motor adott paramétereiből, nem elég hogy három hengeres motor, még 130 le-t ki is préseltek belőle. Hogy ennek a motornak mekkora lesz az élettartama, majd az idő megmondja, a fogyasztása városban 5.5 lakot területen kívül ország úton 4.0, vegyesben pedig 4.5 liter legalábbis az opel adatlapja alapján.
Sebesség váltóból választhatunk manuális 6 sebességest ami kéziből egyetlen opció, vagy az automatából CVT vagy a 9sebességes automata.
Felszereltségét az Opel most már a nevében foglalja, az Opel Astra Astra az alap felszereltség, innen csak felfele, Astra Elegance, Astra  GSI. Ugyanezek a lépcsők megtalálhatóak a sport tourernél is.