Elgondolkoztál már azon, hogy miért pont 4 egymásba fűződő karika az Audi emblémája? Hogy miért a Volkswagen csoport tagja, holott az Audi magában is megállná a helyét? Vagy, hogy miért lett Audi az Audi? Ha kíváncsi vagy e kérdések válaszaira olvasd a cikk folytatását és megtudod…

Az Audi az egyik legmeghatározóbb autógyártó, mely történelme elég messzire nyúlik vissza és nem mellesleg elég szerteágazó. Repüljünk vissza egy kicsit az időben. Az 1800-as évek végére pontosabban 1885-be, amikor megalapították a Wanderer Automobil gyárat. Rá pár esztendőre 1899-ben egy bizonyos August Horch megalapította a Horch-Cie autógyárat. August Horch-ről érdemes annyit tudni, hogy 1868-ban született Németországban. Miután befejezte tanulmányát a műszaki egyetemen első munkája Carl Benz mellett volt. A Horch-Cie vállalat vezérigazgatói között volt egészen 1909 –ig., amikor is egy tanácsülésen nézeteltérések miatt elhagyta cégét és egy másikat alapított Zwikauban. Ennek a neve Horch Automobile-Werke GmbH lett, de mivel ez a név pontosabban a „horch” már szabadalomban állt meg kellett azt változtatni. Arra gondoltak, hogy a horh jelentése: halk, csendes és hogy ennek mindenféle képen szerepelni kellene az új cégnévben. A vitát hallotta fia, aki az Audire latin szó mellet érvelt, mivel annak jelentése hallgatni és ezt alakították Audira. Így lett az új cég neve Audi Automobilwerke GmbH.

Audi Logó Történelme

De miért négy egybefűződő karika a jele? 1932-ben már több nagy autó mobil gyártó volt a piacon, de sajnos egyik sem boldogult egyedül, és ebben az évben 4 gyártó egyesült, ezek a DKW/1907-ben alapították/, Horch-Cie a Wanderer és persze az Audi-Werke GmbH. Ekkoriban az egyesült cég neve még az Auto Union AG volt. A piacon ettől függetlenül mind a három márkanevet meglehetett találni más-más kategóriában: a DKW motorkerékpár és kisautók, a Wanderer középkategóriájú autó, az Audi a minőségi középkategóriában, míg a Horch a luxus kategóriában nyújtott kínálatot. 1945-ben a második világháború végén a vállalat székhelyét megszállták a szovjet erők és emiatt költözésre kényszerültek, így áthelyezték székhelyüket Ingolstadtba. 1965-ben két hatalmas változás állt be a cég történelmében.  Ugyanis ebben az évben gördült ki a gyártelepről az utolsó DKW márkajelzésű kétütemű autó és vette át a helyét a négyütemű motorral ellátott Audi, valamint ugyanebben az évben vált a Volkswagen többségi tulajdonosává az Ingolstadt-i üzemnek.

Az „Új Audi” akkoriban azt jelentette, hogy a jármű fronthajtásos volt, melyet a DKW használt javarészt és ehhez kapott egy Wanderer 2 literes hat hengeres motort, melyet Ferdinand Porsche fejlesztett, amit egy Horch karosszériába ültettek. Ennek volt az Audi 920-as típusjelzése, mely a vállalat és a felhasználók körében hatalmas sikert hozott. Az Ingolstadti vállalat az új többségi tulajdonostól nem kapott engedélyt új modell kifejlesztésére mivel Ő ezen a gyártósoron szerette volna gyártani a new beetle-t, de az ottani mérnökök mégis szabályt szegve megalkottak egy új modellt, mely teljesen levetkőzte a DKW-s múltat. Ezt a modell 1968-ban mutatták be Ingolstadtban, melynek neve: Audi 100. Ennek az autónak a sikere nyomán megtarthatta identitását a márka, és mint tudjuk fényes karriert futott be. Az első nagy darabszámos autó az 1972-től gyártott Audi 80, melynek első szériája több mint egy millió darabban készült el. Az 1974-ben az Audi új vezető mérnököt kap Ferdinand Piëch személyében, akinek köszönhető több fejlesztés is, többek között az öthengeres motor (1976), a turbófeltöltés (1979) és a quattro összkerékhajtás (1980), melynek a sikereket köszönhette és későbbi kinevezését, vagyis ő lett az Audi AG elnöke. 1993-ban kinevezték a VW elnökévé és alapjaiban átformálta a teljes márkát. Míg vezette a céget több nagy márka felvásárlásában is szerepet játszott, amik mára már a VW család részévé váltak. Ezek a márkák a Lamborghini, Seat, Skoda, Bugatti és a kissé nehézkesen a Bentley. Ugyanis a Bentley-t és a Rolls Royce-t egyszerre szerette volna felvásárolni a cég, de ez nagy vihart kavart a piacon. Ugyan a Bentley-t megszerezték, de a Rolls Royce-t addigra megszerezte a nagy konkurens a BMW. Ezzel nem is lett volna probléma, csakhogy a Rolls-Royce jellegzetes hűtőrácsa és emblémája jogilag a VW-hez kötődött.  Piëch akkor, úgy döntött, mivel neki igazából csak a Bentley-re van szűksége, lemond a jogokról a BMW javára, így elkerülve a Rolls Royce meghurcoltatását. Ettől függetlenül rengeteget köszönhet a márka Piëch-nek, több siker autó született az ő közreműködésével, ilyen az Audi Quattro, Audi R8 valamint a többi márkában a Lamborghini Gallardo, VW Phaeton, Beetle és a VW Lupo 3L, mely az 1998-as évben az első olyan autó volt, amit szériában gyártottak és az átlag fogyasztása 100km-n 3 liter volt. 2002-ben még egy lépést tett annak érdekében, hogy a neve örökre egybe forrjon a VW-nel, lemondott az elnöki székről és Ő lett a VW felügyelő bizottságának új elnöke.

Az audi és a vw konszern 2 meghatározó alakja

Az elnöki szerepet ekkor Martin Winterkorn vette át. Piëch teljes mértékben megbízott benne, és barátjaként kezelte. Piëch azt tervezgette, hogy 80 éves koráig vezeti a felügyelő bizottságot, majd átadja a stafétát Winterkornnak. Ez a forgatókönyv viszont megbukott, mivel 2015-ben a két nagy elnök között megingott a kölcsönös bizalom és Piëch el akarta távolítani Winterkorn-t a bizottság segítségével. Mivel a bizottság nem értett vele egyet így nem hogy felmentették az elnöki posztjából Winterkorn-t hanem meghosszabbították a szerződését 2016 év végéig. Piëch ekkor döntött úgy feleségével együtt, hogy lemond felügyelő bizottsági tagságáról és minden betöltött tisztségről, azzal indokolva, hogy a belső konfliktus árt a teljes konszernek. Piëch távozásával a szakemberek szerint egy új korszak kezdődhet el, nem csak az Audinál, de a teljes VW csoportnál is.